mandag den 8. november 2010

Brainstorm

- hvad er det for nogle rammer vi tilbyder uledsagede flytninge børn og unge?
- hvad er den pædagogiske praksis?
- hvordan kommer de til Danmark?
- hvad er deres livshistorie? forståelsen for deres egen livssituation?
- hvordan er de uledsagede børn og unges sundhedstilstand når de kommer til Danmark?
- hvorfor er de på flugt og hvilke traumer har de med sig?
- hvilke rettigheder har de uledsagede børn og unge fx Dublin-forordningen, FN børnerettighed?
- hvad er vores forforståelse af uledsagede børn og unge livssituation?
- hvilken lovgrundlag er opholdssteder som er oprette på initiativ af fx Red Barnet underlagt?
- hvad er den samfundsmæssige perspektiv fx den økonomiske kontekst?
- hvordan er livsvilkårende og hvordan har man oplevet det at komme som uledsaget barn til Danmark?
- hvordan kan den pædagogiske praksis give uledsagede børn og unge forståelse for deres livshistorie?
- de organisatoriske rammer fx Red Barnet
- hvad er de uledsagede børn og unges mål? har de kontakt til menneskesmuglere? bliver de sendt til Danmark fra hjælpeorganisationernes flygtningelejre?

Vi vil udfra vores forforståelse, menneskesyn og samfundssyn komme med vores opfattelse af uledsagede børn og unges stiuation samt hver især vil komme med forskellige problemformuleringer ud fra ovennævnte punkter. Vi vil derefter udarbejde en fælles forforståelse, menneskesyn og samfundssyn til vores blog samt en foreløbig problemformulering?

Vi vil tilegne os viden om uledsagede børn og unge på http://www.redbarnets.dk/ og Dansk Røde Kors http://www.drk.dk/

Vi vil kontakte Red Barnets børnehus i Hobro for eventuelt udførelse af feltarbejdet der.